fbpx

    Cine îi judecă pe americani

    11/07/2021

    Lectură de 7 minute
    Statele Întortocheate ale Americii - newsletter bilunar

    Dacă vrei să „înțelegi“ cum funcționează America, merită să te uiți în primul rând la sistemul său educațional și la cel judiciar. Am pus între ghilimele „înțelegi“, pentru că ce vei înțelege cu adevărat e cât de puțin înțelegi (à la recent decedatul Donald Rumsfeld și ale lui „necunoscute cunoscute“). Nu de alta, dar aceste două sisteme sunt în așa hal de mari și de fragmentate încât îți prinzi urechile încercând să afli până și cum definesc americanii „școala“ și „tribunalul“, ca să nu mai vorbim de cum sunt organizate aceste instituții. Avem aici o metaforă pentru întreaga Americă: un mecanism imens cu extrem de multe rotițe de diferite mărimi și direcții de rotire.
     
    De sistemul școlar mă voi ocupa într-o ediție viitoare a acestui newsletter. Azi îmi fac curaj și mă înfig în sistemul judiciar – de fapt doar într-un singur aspect al său și anume selectarea judecătorilor. După introducerea asta, știți ce urmează: observația de rigoare cum că cele 50 de state americane (plus teritorii asociate, plus teritorii ale triburilor indiene, plus Washington, D.C., plus sistemul federal) se bucură fiecare de o largă autonomie și ca urmare nu vorbim de un singur sistem judiciar, ci de mai bine de 100 de astfel de sisteme, în care lucrează aproximativ 30.000 de judecători la nivel de stat și 1.700 de judecători federali.
     
    Mai întâi e bine de știut că în America marea majoritate a judecătorilor nu se confruntă cu prezumția imparțialității ideologice, mulți fiind numiți pe criterii măcar parțial politice și unii fiind direct aleși de cetățeni pe listele unui partid politic. (În general, sistemul american nu prea pune preț pe neutralitatea politică. Pe lângă judecători, și unii procurori și șerifi sunt aleși în scrutinuri partizane. Președintele SUA nu se distanțează de partidul său după ce e ales în funcție. Unii judecătorii de la Curtea Supremă au indicat formal o preferință pentru un partid politic pentru a putea vota în alegerile sale primare.)
     
    Alexis de Tocqueville, probabil cel mai faimos diagnostician al societății americane, scria la 1830 că „magistratul american intervine constant în politică“ datorită abilității sale de a se pronunța pe tema constituționalității legilor. De aceea, spunea de Tocqueville, „rar vezi o chestiune politică în Statele Unite care să nu se transforme, mai devreme sau mai târziu, într-o chestiune juridică“. Judecătorii americani sunt politicieni – chiar și cei care nu aparțin vreunui partid politic.
     
    La fel de interesant e și faptul că în multe cazuri, un judecător american nu trebuie neapărat să aibă studii de drept. (În general, sistemul american e mult mai flexibil decât cele europene când vine vorba de pregătirea formală a specialiștilor. Multor preoți/pastori le lipsesc studiile de teologie, în unele locuri poți deveni polițist fără să termini Academia de Poliție și tot așa).
     
    Bun, acum că am bifat câteva căsuțe ale „excepționalismului american“, putem trece la explicațiunile propriu-zise.

    Cum sunt selectați judecătorii

    Deși fiecare stat are propriul său mecanism, se pot totuși identifica cinci modalități majore de a selecta un judecător:

    1. Guvernatorul numește judecătorii. Guvernatorul se consultă cu experții lui și/sau cu baroul local și apoi numește pe cine vrea el. În unele state, nu mai e nevoie de nicio procedură suplimentară; în altele e nevoie ca legislatura să confirme numirile (ex. în New Jersey și Kansas pentru unii judecători, în Maine pentru toți). În câteva state, confirmarea nu e în mâinile parlamentarilor, ci în mâinile unei comisii speciale. La rândul lor, membrii acestei comisii pot fi numiți sau pot fi aleși de către popor (ex. Massachusetts).
    2. O comisie specială face nominalizări și apoi guvernatorul alege de pe listă (ex. Connecticut, Maryland, Wyoming). În unele state, guvernatorul trebuie neapărat să aleagă nume de pe acea listă (și are și un deadline, după care își pierde dreptul de a lua acea decizie), iar în alte state poate să ceară comisiei să-i mai facă rost de niște nume.  Membrii comisiei sunt numiți de către guvernator sau de către barou. În funcție de stat, ei vor trebui să fie confirmați de către legislatură.
    3. Alegeri „cu partizanat politic“. Afiliere politică, program electoral, alegeri primare, buletine de vot – tot tacâmul, ca și când omul ar candida la funcția de deputat (ex. Alabama, Louisiana). Avantajul acestei metode de selecție e evident: cetățenii își pot face o oarecare idee despre orientarea ideologică a candidatului, orientare care cel mai probabil se va regăsi în unele decizii judecătorești (mai ales cele pe teme socio-politice de genul avortului și drepturilor civile). Dezavantajul e și el evident: constrâns fiind de agenda partidului pe listele căruia a candidat, judecătorul s-ar putea să sacrifice dreptatea în favorea partizanatului politic. Un studiu din 2010, însă, nu a găsit diferențe majore între judecătorii aleși și cei numiți în privința independenței judiciare.
    4. Alegeri „fără partizanat politic“. La fel ca mai sus, cu o excepție importantă: afilierea politică a candidatului nu apare pe buletinul de vot (ex. Arkansas, Idaho, Kentucky, North Dakota).
    5. Judecătorii sunt aleși de către legislatură, la recomandarea unei comisii. Două state (Carolina de Sud și Virginia) consideră că cea mai bună soluție este calea de mijloc: nu decide doar o persoană, dar nici câteva milioane de cetățeni, ci câteva sute de parlamentari, care se presupune că sunt informați și că reprezintă întregul spectru ideologic al societății.           

    „În 39 din cele 50 de state, judecătorii sunt aleși într-un fel sau altul [și nu sunt numiți de către executiv], ceea ce separă America de majoritatea restului lumii“ mi-a spus Paul Collins, profesor de Științe Politice la University of Massachusetts Amherst. „Nu a fost întotdeauna așa. Ideea alegerii judecătorilor a prins aripi în America odată cu democrația jacksonianădin anii 1840. Se vorbea mult la vremea aceea despre responsabilizarea politicienilor și o mulțime de state și-au schimbat atunci sistemul judiciar“.  
     
    În „Despre democrație în America“, de Tocqueville își exprimă scepticismul față de practica unor legislaturi statale de a revoca judecătorii sau de a-i supune pe magistrați la scrutinuri electorale periodice. „Îndrăznesc să prezic că aceste inovații vor avea, mai devreme sau mai târziu, consecințe fatale; și că se va realiza la moment dat că atacând în acest fel puterea juridicului s-a făcut rău însăși republicii democratice“ scrie francezul.

    Ce pregătire trebuie să aibă candidații?

    Cum spuneam mai sus, oricât ar părea de ciudat, nu toți judecătorii din America trebuie să aibă facultatea de Drept făcută – deși majoritatea covârșitoare au această pregătire. Judecătorii federali, inclusiv cei de la Curtea Supremă, nu sunt condiționați în niciun fel: nu trebuie să aibă studii juridice, experiență de vreun fel sau măcar o vârstă minimă.
     
    „Pe vremuri nu existau facultăți de drept. În vremea fondării Statelor Unite, ajungeai avocat după un proces de ucenicie. Unii ajungeau judecători după o perioadă de studiu intensiv al unor texte juridice, de obicei cu ajutorul unui îndrumător“ explică Collins. „[În acest sens], toți judecătorii de la Curtea Supremă au fost ‘avocați’. Dar nu toți au fost judecători înainte de numire. În prezent, Elena Kagan este singura care nu a fost judecătoare înainte de a accede la Curtea Supremă. [A fost reprezentantul guvernului american la Curtea Supremă, consilier juridic și profesor universitar]“.

    Cum sunt evaluați judecătorii

    Unele state au comisii independente care evaluează judecătorii la terminarea fiecărui mandat. Membrii acestor comisii pot fi alți judecători, avocați, profesori de Drept sau alți specialiști. În alte state, principala metodă de evaluare este un chestionar amănunțit completat atât de către judecător cât și de către cei cu care a intrat în contact în capacitatea sa profesională: alți judecători, procurori, avocați, acuzați și acuzatori, și martori. Se mai pot lua în considerare și argumentările deciziilor, numărul de decizii schimbate de Curtea de Apel, statistici legate de cazurile adjudecate, etc. [Mai multe amănunte în acest document].
     
    În trei state, Massachusetts, New Hampshire și Rhode Island, judecătorii se bucură de inamovibilitate, în primele două ei fiind însă siliți să iasă la pensie când împlinesc 70 de ani. În restul statelor, mandatul unui judecător variază între 4 și 15 ani. Numărul mandatelor nu este limitat. Câteodată, primul mandat este mai scurt, iar la sfârșitul său judecătorul trece printr-o procedură de evaluare mult mai riguroasă decât cea de după mandatele ulterioare când evaluatorii vor doar să se asigure că n-a luat-o între timp razna.
     
    Fiecare stat are o procedură prin care un judecător poate fi atenționat, suspendat sau dat afară dacă a avut un comportament necorespunzător funcției sale. În unele state, cetățenii pot să organizeze o petiție de revocare care, dacă primește îndeajuns de multe semnături, va fi ulterior supusă unui referendum. Judecătorii federali pot fi îndepărtați din funcție doar prin procedura de impeachment (aceeași ca la președintele SUA), cu votul majorității Camerei Deputaților și a două treimi din Senat.

    Curtea Supremă

    Datorită hegemoniei americane în mass-media, Curtea Supremă a Statelor Unite este foarte probabil cea mai faimoasă adunătură de judecători din lume, ea fiind subiectul a numeroase filme, cărți și calupuri de știri. (Vezi câteva recomandări mai jos).
     
    La înființarea sa în 1790 (pe vremea lui Washington), Curtea a avut doar 6 judecători. De-a lungul timpului, numărul judecătorilor a fluctuat, de la 5 (pe vremea lui John Adams) la 10 (pe vremea lui Lincoln), la 9 (de la 1869 încoace). Când majoritatea judecătorilor nu erau de acord cu prioritățile președintelui, imediat apăreau voci care cereau suplimentarea numărului judecătorilor, aceștia fiind bineînțeles nominalizați de către președinte și confirmați de către Senat. În anii ’30, președintele Franklin Delano Roosevelt, supărat pe Curte că-i mătrășise câteva componente importante ale pachetului de legi New Deal, s-a pus serios pe lucru la un proiect de lărgire a Curții de la 9 la 15 judecători. Proiectul a eșuat în Senat. FDR a beneficiat însă și de câteva decizii favorabile ale vechii Curți și n-a mai insistat.
     
    După ce în 2000 Curtea Supremă a hotărât (indirect) rezultatul alegerilor prezidențiale în favoarea lui George W. Bush și după mașinațiile recente ale Republicanilor din Senat legate de numirea judecătorilor, chestiunea reformei acestei instanțe a revenit pe tapet, unii Democrați reamintindu-i lui Biden că în Constituție nu se specifică dimensiunile completului de judecători. Acum două luni, președintele a creat o comisie cu 36 de membri a cărei misiune este analizarea oportunității reformării Curții.
     
    Oricare ar fi concluziile comisiei, Collins nu crede că Biden va crește numărul „supremilor“. „Comisia asta a lui probabil că va face câteva recomandări modeste. Eu zic că recomandarea care va primi aprobarea multor progresiști și conservatori va fi cea de a limita lungimea mandatului judecătorilor. Se tot vorbește de o limită de 18 ani în funcție. Practic, dacă limitezi mandatul la 18 ani și eșalonezi cele 9 mandate, fiecare președinte va putea să numească cel puțin un judecător. Aceste numiri vor avea loc cu regularitate, nu ca acuma când au loc la întâmplare, unde Donald Trump numește trei judecători și Jimmy Carter niciunul“ spune Collins.

    Curtea Supremă din Wisconsin. [iStock]

    Recomandări

    • Marshall“ (2017) – Un film despre Thurgood Marshall, primul judecător „suprem“ afro-american.
    • On the Basis of Sex“ (2018) – Un film despre Ruth Bader Ginsburg, a doua femeie la Curtea Supremă.
    • Scalia/Ginsburg“ (2015) – O operă despre „supremii“ Antonin Scalia (conservator) și Ruth Bader Ginsburg (progresistă) care, deși din punct de vedere ideologic nu puteau fi mai diferiți unul de altul, au fost prieteni buni și mergeau împreună la operă.
    • Prima“ (2019) – Biografia Sandrei Day O’Connor, prima femeie la Curtea Supremă.
    • Un segment audio din 2018 despre acuzațiile de abuz sexual îndreptate împotriva judecătorilor Clarence Thomas și Brett Kavanaugh.
    Share on email
    Share on facebook
    Share on twitter
    Share on linkedin

    Statele Întortocheate ale Americii este un newsletter bilunar produs de colegul nostru Răzvan Sibii, jurnalist și prof de jurna în Amherst, Massachusetts, SUA. Poți să te înscrii la newsletterul lui aici

    Autorul

    Au contribuit