Inclusiv – primele luni, următorul an

01/02/2020

Lectură de 10 minute
O scurtă incursiune în primele 20 de luni ale publicației noastre.

Pentru că transparența este unul dintre principiile pe care am fundamentat acest proiect, ți-am pregătit un raport de activitate al ultimelor opt luni și un calendar al evoluției de la idee până azi, în care-ți spunem unde suntem, ce am făcut și cum cheltuim banii, dar și ce mai avem de făcut.

Printre altele, am terminat de aranjat redacția și am îmbunătățit echipa, pe care o întărim în acest an prin colaborări cu jurnaliști experimentați, academicieni și specialiști din mai multe domenii.

Reușitele noastre din această perioadă pot fi rezumate, pe scurt, așa:

  • peste 50.000 de oameni din mai bine de 110 țări ne-au citit cele zece articole publicate până acum
  • materialul nostru despre alegerile prezidențiale de după ’89 a fost vizionat de peste 670.000 de ori
  • avem mai bine de 50 de voluntari dornici să ne ajute
  • comunitatea noastră crește în fiecare lună cu membri noi
  • organizăm ateliere susținute pro-bono de membri ai comunității (am avut deja unul de analiză de date și altul de securitate digitală)
  • colaborările noastre se extind din lumea jurnalismului către antropologie, sociologie, filozofie, IT, design, analiză de date etc.
  • am fost invitați la Upgrade100 și de două ori la Chișinău ca să vorbim despre modelul nostru de funcționare și succesul campaniei de crowdfunding
  • am participat la mai multe conferințe internaționale de profil unde ne-am împărtășit experiențele și am învățat cum să ne îmbunătățim capacitățile
  • suntem printre cele mai mari comunități de pe platforma de membership Steady
  • Inclusiv mai înseamnă și peste 16 mii de fani și urmăritori pe Facebook, Instagram și Twitter

Ne concentrăm să îmbunătățim, ușor-ușor, fiecare aspect al proiectului. Dar mai e foarte mult de muncă.

Astăzi deschidem o linie de transparență prin care te ținem la curent cu felul în care se dezvoltă publicația, dilemele și problemele cu care ne întâlnim pe drum, aspirațiile și rezultatele mai puțin vizibile ochiului liber.

În următoarea perioadă, vreau să vorbim, printre altele, despre sensul știrilor și ce mai înseamnă obiectivitatea jurnalistică. Dar până atunci, îți suntem datori cu câteva explicații despre activitatea de până acum.  

Autobuzul, pasagerii și destinația

De când am citit cartea “Good to Great”, a lui Jim Collins, mă gândesc la Inclusiv ca la o călătorie cu un autobuz pe care-l construim chiar noi. Pentru asta avem nevoie de un model bun, o echipă pricepută care să-l pună pe roate și să-l țină pe drum, și suficient combustibil. Destinația pe care am pus-o pe GPS ne ține pe traseu, însă proiectarea autobuzului și drumul sunt cele mai importante.

Ca să ne fie mai ușor să ne ținem de proiect, am apelat la soluția cea mai practică: să tratăm tot procesul ca pe o documentare jurnalistică – căutăm și citim tot ce-i relevant pe subiect, dăm telefoane, organizăm întâlniri, luăm interviuri, ne consultăm cu specialiști din domeniu, scriem și rescriem până înțelegem suficient de bine ce e de făcut. Apoi, dăm mai departe și altora.

Până acum, procesul a durat 20 de luni. Ca-n orice documentare, lucrurile au fost și bune și rele, și ușoare și grele. Ne-am poticnit, am avut avarii, am refăcut calculele și ne-am așezat iar pe rută. Am învățat că singurul lucru asupra căruia avem control sunt rutinele din proces.

Asta ne preocupă foarte mult în această perioadă, așa că dă-mi voie să-ți povestesc ce am făcut în ultimele șapte-opt luni, de când te-ai alăturat și tu comunității Inclusiv.

Voi ilustra pașii traseului nostru cu ajutorul schemei pe care o folosim în procesele interne (procesul nu e liniar, unele etape pot funcționa în paralel și, de cele mai multe ori, e un dute-vino între ele, până ajungi la un text consistent, coerent, echilibrat):

Ilustrație de Alex Munteanu

Identificarea temei, predocumentarea și definirea subiectului (șase luni)

Procesul a început la final de 2017 cu discuții pe marginea frustrărilor profesionale de la acel moment. Problema principală era sustenabilitatea proiectului în care lucram și stabilitatea personală, astfel că predocumentarea nu a avut legătură cu Inclusiv, a cărui formă nu se întrezărea la acel moment.

După aproape șase luni era clar, însă, că subiectul e altul, așa că am început să căutăm un nume pentru noul proiect (definirea subiectului) și un unghi de abordare (cum o ne propunem să fie noul proiect). 

asta e faza în care consumi tot ce prinzi – cărți, filme, articole, cauți oameni care se pricep la temă și încerci să-ți dai seama care e subiectul și cum ai putea să-l abordezi; în cazul nostru, la ce nevoie răspunde proiectul și cum am putea să-l susținem financiar

Documentarea inițială (cinci luni)

A început în mai 2018, cu primele interacțiuni cu statul și o serie de mici bariere birocratice; cercetare de piață; căutarea, testarea în eprubetă și alegerea unui model de funcționare potrivit. 

Scrierea (opt luni)

Prin septembrie 2018 am început să structurăm pe foaie toate ideile și documentația pe care le adunam de câteva luni. Au început alte opt luni de muncă pentru dezvoltarea și publicarea conceptului, crearea unei identități, planificarea și executarea cu bine (și cu mult noroc) a celei mai de succes campanii de strângere de fonduri din jurnalismul românesc. Asta e faza în care ai apărut și tu în proiect, când ți-am cerut ajutorul ca să ne apucăm de această provocare dificil.

Citește aici cum am făcut cea mai mare strângere de fonduri din jurnalismul românesc

și întoarceri frecvente la elemente de documentare pentru umplerea unor goluri sau restructurarea materialului

După 18 luni de muncă, în iunie 2019 am avut pentru prima dată resurse financiare care să ne susțină ideile. De atunci, au trecut opt luni, iar asta este perioada despre care vreau să-ți povestesc acum.

Ilustrație de Alex Munteanu

Editarea (patru luni)

Cu bani în cont, lucrurile au devenit floare la ureche. Glumesc, lucrurile nu s-au simplificat, dar au devenit mai ușor de făcut. Mai bune, dar nu grozave. Primul pas a fost să ne instalăm într-un sediu, care a devenit hub-ul activității noastre: aici avem o redacție generoasă în care ne facem treaba și ne întâlnim cu tine, din când în când, dar și două spații în plus pe care din această lună le folosim ca sursă alternativă de venituri.

am amenajat un mic spațiu de coworking și mai avem un spațiu de subînchiriat. Dacă te interesează, dă-i un semn colegei noastre Adriana la adriana@inclusiv.ro

Apoi, am luat pulsul comunității ca să putem decide în ce direcții să ne concentrăm atenția în primul an de activitate. După ce am procesat sutele de răspunsuri, am început să dezvoltăm un sistem de funcționare intern, iar din luna august am adăugat la acest proces și extinderea echipei, care până în acel moment era formată din doar doi oameni full-time și câțiva voluntari.

Am fixat data publicării (lansarea din 21 octombrie) și ne-am pus pe treabă cu un calendar clar și un deadline mare pe tabla din redacție, pentru că rezultatele palpabile sunt importante pentru toată lumea.

Am adunat toate piesele necesare și ne-am apucat să le mai aproape de forma de autobuz pe care ne-o doream. Chiar dacă nu aveam încă un autobuz funcțional, am decis să-l dezvelim la data stabilită, și de-o fi să meargă mai poticnit.

Din august până la lansare am mai urcat în el doi jurnaliști, și, pro-bono, o specialistă în comunități și un manager de redacție.

Publicare (lansarea inclusiv.ro)

Ne-am lansat pe 21 octombrie, la patru luni de la crowdfunding, în mijlocul tuturor acestor evoluții interne. Platforma nu e la potențialul maxim, iar conținutul are nevoie de îmbunătățiri, însă am considerat mai important să începem de undeva, în loc să ne concentrăm de la început pe rezultatul final. 

Feedback loop (constant)

Odată cu lansarea publicației și publicarea primelor materiale am intrat în zona de feedback cu toate componentele proiectului. Asta ne ajută să îmbunătățim câte puțin fiecare aspect, ca să ne apropiem de forma pe care ne-o dorim, prin reglaje la sistem, echipă și conținut. 

Suntem în proces de lansare a versiunii doi a inclusiv.ro, am îmbunătățit procesele interne, la care adăugăm, pe rând, elemente noi și am ajuns la un mix potrivit între conținutul produs intern și cel de la colaboratori. 

Pentru unii, rezultatele de până acum pot părea sub așteptări în acest moment. În “Atomic Habits”, James Clear denumește fenomenul “Valea dezamăgirii”. În fazele timpurii și de mijloc ale oricărei încercări, spune autorul, te aștepți la progrese liniare și devine frustrant cât de lipsite de efecte pot părea schimbările în primele zile, săptămâni sau luni. Pare că nu ajungi nicăieri, pentru că rezultatele vizibile vor apărea mai târziu decât te-ai aștepta. 

Grafic de Alex Munteanu, după James Clear – “Atomic Habits”

Dar rezultatele devin vizibile doar după repetarea cu îndârjire a rutinelor, până la automatism.

În “Good to Great”, o cercetare care a urmărit evoluția în peste 40 de ani a 1435 de companii listate la bursele americane, Jim Collins numește acest proces “the flywheel effect” (“efectul volantei”).

După ce înțelegi ce ai de făcut, trebuie să faci asta cu trudă și încăpățânare, până sistemul funcționează de la sine.

Collins ilustrează astfel mecanismul: închipuie-ți un disc imens din două tone de metal, cu un diametru de aproape 10 metri, montat orizontal pe o axă; apoi imaginează-ți că sarcina ta e să faci roata să se miște cât mai repede și cât mai mult; la prima atingere, mișcarea roții e imperceptibilă; cu mari eforturi, reușești prima rotație după trei sau patru ore; împingi în continuare, iar roata se mișcă un pic mai repede, constant și consistent. După zeci, sute sau mii de rotații, roata începe să se învârtă de la sine.

Astăzi, noi abia ne apucăm să învârtim roata. În timp ce împingem cu greu la ea, căutăm și oameni potriviți pe care să-i urcăm în autobuz, le găsim locurile potrivite, și-i dăm jos pe cei cărora nu le găsim locul.

Asta înseamnă opriri și intervenții frecvente care întârzie autobuzul. 

Procesele de lucru și rutinele interne pe care le-am creat de la zero, în funcție de nevoile identificate în primele luni, nu s-au rodat încă suficient ca să devină automatisme. Unii din oamenii cu care am început au coborât din autobuz, au urcat alții, iar acest proces va mai continua până vom găsi o formulă stabilă. 

În acest moment, focusul nostru e să scriem zilnic, ca să îmbunătățim conținutul.

Vrei să lucrăm împreună? Trimite-ne ideile tale aici.

Cum cheltuim banii

Pentru că nimic din cele de mai sus nu s-ar întâmpla fără contribuția ta financiară, trebuie să-ți explic pe scurt cum cheltuim bugetul disponibil. 

Când am planificat campania de strângere de fonduri, am creionat trei proiecții de buget pentru un an de activitate Inclusiv: 

Ideal, am fi avut nevoie de puțin peste 200.000€/an. Proiecția ideală rămâne una dintre țintele noastre, însă pentru 2022-23. 

un buget solid care să ne permită convocarea unei echipe foarte bune cu cel puțin șapte oameni full-time, angajați cu contracte de muncă; și colaboratori și parteneri plătiți, alături de care să putem dezvolta rapid comunitatea, și odată cu ea, publicația. În traducere, ar însemna o activitate lipsită de griji și presiuni imediate, care ne-ar permite pe lângă munca de zi cu zi, suficient spațiu și liniște ca să inovăm și să producem proiecte care apropie oameni și schimbă percepții. Și să creștem tineri, pe lângă noi.

Bun, ar fi însemnat un buget de circa 148.000€/an. E ținta noastră pentru 2021.

ăsta e un buget cinstit, care ne-ar permite să ne facem treaba fără compromisuri, în condiții stabile, cu un nucleu de șase oameni angajați ca la carte, care pot să presteze fără calcule și răscalcule contabile, plus suficienți colaboratori.

Minim, 100.000€/an, care a fost ținta campaniei noastre. Rezultatul campaniei: 104.000€, puțin peste minim. E bugetul cu care lucrăm și de care ne bucurăm nespus. Până la urmă, o cameră sau o jumătate de casă e mai bună decât nici o casă.

Fără banii ăștia, ne-ar fi fost aproape imposibil să ne apucăm de construit o publicație. Dar e un buget care ne obligă să fim foarte flexibili, să avem o echipă mică și să ne ajutăm mult cu colaboratori externi. Partea bună e că învățăm cum să fim eficicenți într-un sistem imperfect. 

Astăzi, procesele noastre interne pot fi rezumate așa: ne clarificăm rolurile, întărim echipa și clădim peste acest nucleu. Scopul e să consolidăm un stil propriu al publicației, ca să facem jurnalismul cumpătat și documentat în profunzime pentru care ne-am adunat aici.

Procesul e complicat și pe alocuri istovitor. Așa că îți mulțumim încă o dată pentru răbdare și sprijin. 

Până acum, am avut o execuție bugetară extrem de precaută și am cheltuit în prima jumătate de an de existență doar puțin peste 40% din banii pe care ni i-ai dat. De luna asta, cu banii necheltuiți începem să punem pe ștatele de plată câțiva dintre colegii care ne-au ajutat pro-bono în ultimele șase luni și o serie de colaboratori care să ne ajute să învârtim roata mai repede.  

În acest moment, Inclusiv înseamnă:

Redacția – doi reporteri full-time, doi colaboratori permanenți, un programator part-time și un coordonator; pro-bono ne-au ajutat până acum un manager de redacție și un specialist în comunități online, pe care vom începe să-i plătim, alături de un coordonator editorial. 

Voluntari – avem un canal de slack cu 48 de membri ai comunității care ne ușurează munca în diferite feluri; 

de la traduceri, transcrieri sau corectură, la analiză de date, solicitări de informații etc.

SC Inclusiv – am creat un grup de facebook dedicat membrilor fondatori Inclusiv; 

pentru că aveam nevoie de un spațiu în care să ne consultăm cu privire la subiecte, teme și direcții de dezvoltare ale proiectului. În acest moment suntem peste 480 de oameni în grup. E o soluție de compromis pe care am găsit-o până când dezvoltăm platforma ca să ne poată găzdui pe toți în același loc (pentru că multă lume nu [mai] are FB și ne dorim un spațiu de dialog pentru toată lumea)

Membri – 1725 de oameni ne susțin financiar și emoțional

Newsletter – încă de la început este canalul nostru principal de comunicare, pe care ne dorim să-l dezvoltăm în acest an; 

În timp ce scriu, sunt peste 2500 de abonați care primesc noutățile noastre, de regulă sinteze ale materialelor noastre sau cereri de sprijin pentru documentări, dar vrem să diversificăm conținutul și periodicitatea mesajelor.

Inclusiv.ro  – 10 materiale cu peste 45.000 de cititori din 112 țări, în 2019; platforma este încă în curs de dezvoltare

codăm o versiune nouă a site-ului și o serie de instrumente accesibile exclusiv membrilor

Alături de cele de mai sus, comunitatea noastră mai înseamnă și peste 16 mii de fani și urmăritori pe Facebook, Instagram și Twitter.

Încotro ne îndreptăm

Lunile următoare vor însemna o definire mai clară a conceptului de jurnalism constructiv pe care dorim să-l facem alături de tine. Asta presupune concentrarea pe câteva tematici esențiale, distanțarea temporală de azi și de ieri, căutarea în profunzime a răspunsurilor la întrebările “de ce” și “cum” în povești complexe cu întinderi generoase, indiferent de forma lor – text, video, podcast. 

= consolidăm

Vrem să întărim echipa, iar pentru asta avem nevoie de stabilitate. 

= creștem echipa

singura cale de a livra conținutul pe care ni-l dorim și de a deveni mai buni e să creștem echipa; am început să formăm o mică rețea de colaboratori

= îmbunătățim conținutul

Inclusiv va deveni mai util doar când conținutul va răspunde mai multor nevoi ale comunității

= ducem mai departe conversația cu tine

În ultimele luni nu am mai avut energie pentru asta. Dar anul ăsta vrem musai să te implicăm mai mult în jurnalismul nostru – te ascultăm mai mult, ne vedem mai des și colaborăm mai strâns. Nu putem exista fără sprijinul tău, chiar dacă rezultatele investiției se întrezăresc mai greu. Dar sper că prin transparență și comunicare constantă te vei convinge de importanța sprijinului pe care ni-l dai. 

= lucrăm îndeaproape

Avem deja un cerc activ de membri – Voluntariat, colaborări. De luna asta, deschidem și redacția, cu un spațiu de co-working, iar în scurt timp vom mai avea încă un spațiu deschis unor inițiative cu planuri mari, dar resurse mici. Pilotăm și câteva ateliere în care membri ai comunității își împărtășesc skill-urile (am avut un prim atelier de analiză de date și unul de securitate digitală).

Sper că te-am ajutat să înțelegi mai bine transformările prin care trecem și cât de importantă este răbdarea ta pentru noi. Pentru întrebări și detalii despre oricare dintre cele de mai sus lucruri îți stau la dispoziție în secțiunea de comentarii sau la adresa stefan@inclusiv.ro

Participă la conversație