Odată cu relaxarea stării de urgență o să revină și traficul, dar nu trebuie neapărat să fie așa

10/05/2020

Lectură de 3 minute
S-ar putea ca-n scurt timp să avem mai multe mașini pe străzi decât înainte de pandemie, pentru că mulți se vor simți mai în siguranță în propriile automobile. Putem să ne înșelăm propriile așteptări?

O dată cu relaxarea măsurilor de distanțare socială încep să revină din ce în ce mai multe mașini pe străzi. În curând ne vom întoarce la situația de dinainte de COVID-19, când orașele mari din România, în special Bucureștiul, erau sufocate de autoturisme.

De fapt, sunt șanse mari ca în scurt timp să avem mai multe mașini pe străzi decât înainte de pandemie, pentru că că mulți se vor simți mai în siguranță în propriile automobile decât în transportul în comun.

Dar lucrurile nu trebuie, neapărat, să fie așa. Vântul schimbării bate peste orașele din Europa și Statele Unite. Spre deosebire de București, în multe dintre acestea se iau măsuri pentru a evita ca post COVID-19 să se sufoce de mașini.

Descriere poza sau autor aici
Descriere poza sau autor aici

Pe lângă problemele obișnuite cauzate de trafic, impactul COVID-19 a urgentat nevoia găsirii unor soluții. Traficul are un impact negativ asupra redresării economice, iar calitatea scăzută a aerului provocată de noxe e asociată cu un număr mai mare de cazuri grave de infectare cu noul coronavirus.

Așa că nu este o surpriză că cele mai ambițioase planuri le are unul din orașele cele mai puternic afectate de pandemie, Milano. Planul italienilor se numește „Strade Aperte“ și implică remodelarea centrului orașului pentru a face mai mult loc bicicletelor și pietonilor, limite de viteză la 30 km/h, și străzi cu prioritate pentru biciclete.

Parisul este o altă metropolă care mizează masiv mersul pe jos și cu bicicleta (mobilitate activă, în birocrateză). Primarul orașului, Anne Hidalgo, a declarat că nici nu se pune problema ca după perioada de pandemie Parisul să redevină un oraș dominat de mașini.

Dincolo de clișeul prăfuit, Bucureștiul ar avea multe de câștigat dacă ar încerca acum să fie micul Paris.

La finalul lui februarie am filmat un video explicativ intitulat Soluția pentru traficul din București. Nu ni s-a părut potrivit să-l publicăm odată ce pandemia COVID-19 a poposit în România, dar acum, în contextul măsurilor anti-trafic luate de numeroase orașe din Europa, considerăm că e un moment bun să vorbim despre cum ne dorim să arate orașele în care trăim după ce măsurile de distanțare vor scădea.

Acest video explicativ este episodul al doilea dintr-o serie despre dependența noastră de automobile, ce consecințe are aceasta și ce soluții sunt pentru a o putea depăși. Poți urmări primul episodul despre siguranța rutieră aici. Pentru a nu rata episoadele următoare, te invităm să dai subscribe la canalul Inclusiv de YouTube și să te abonezi la newsletter-ul nostru.

Intră în comunitate

Credem în comunități. Credem în solidaritate. Credem că împreună putem face lucrurile mai bine. De aceea, publicația noastră a fost fondată și este susținută financiar exclusiv prin contribuția ta și a altor cititori. Poți pune umărul cu doar 2 euro pe lună.​

Îți mulțumim că faci parte din comunitatea Inclusiv

Credem în comunități. Credem în solidaritate. Credem că împreună putem face lucrurile mai bine. De aceea, publicația noastră a fost fondată și este susținută financiar exclusiv prin contribuția ta și a altor cititori. Invită-ți prietenii în comunitate!

Autorul