fbpx

    Cum am strâns 100.000€ ca să construim o publicație

    21/10/2019

    Lectură de 5 minute
    Inclusiv este o platformă de jurnalism non-profit, susținută exclusiv din contribuțiile publicului.

    În aprilie-mai 2019, am strâns peste 104.000 de euro în contribuții anuale de la mai bine de 1.600 de oameni ca să dezvoltăm Inclusiv – prima publicație pe model de membership din România.

    Jurnalismul nostru se bazează exclusiv pe sprijinul financiar al cititorilor, fără publicitate, granturi guvernamentale sau private.

    Cum ne-am atins ținta?

    Proiectul a început în martie 2018, cu un an înainte de campania de crowdfunding. Totul a pornit într-o bucătărie de lângă Obor, după o discuție cu colegii Victor Ilie și Luiza Vasiliu. 

    Ne măcinau două întrebări: cum să ne ferim de avalanșa de informație care ne fură mereu din atenție și energie, și cum putem face un sistem prin care să colaborăm mai îndeaproape cu cititorii, dincolo de susținerea financiară.

    Primul pas a fost să antamăm la idee membri activi din societatea civilă, ca să căutăm împreună cel mai bun model pentru noul proiect. Așa ni s-au alăturat Cosmin Pojoranu, Daniel Vrăbioiu și Sorina Vasile. 

    Am pus pe hârtie ce ne-am dori să facem și am început să ne imaginăm cum să facem ceea ce ne propunem, cât ar dura și cât ar costa. Faza asta a durat mai bine de patru luni, timp în care ne-am ocupat, însă, și de elemente mai pragmatice ale proiectului, cum ar fi înființarea unei asociații. 

    Faza a doua a început în luna noiembrie și a durat aproape cinci luni, în care am încercat să traducem dorințele într-o formă posibilă în realitate. Pentru claritate, am împărțit acest pas în patru etape, dar la momentul respectiv ele erau foarte încâlcite.

    Etapele fazei a doua:

    Ideea

    Am discutat prima dată în public despre Inclusiv la Pitch-ul Superscrieri din noiembrie 2018, când am reușit să strângem și primii bani. O parte i-am investit într-un reportofon performant cu care lucrăm la podcasturi; restul i-am băgat în campania de crowdfunding, pe parcursul mai multor luni. 

    Deși conceptul nostru nu era foarte convingător, am câștigat sprijin. Alex Munteanu s-a oferit să ne ajute cu design-ul, pro-bono, așa că lucrurile au început să devină mai clare. Am continuat să testăm conceptul în alte discuții publice, newslettere, interviuri și întâlniri private, folosind constant feedback-ul ca să ne îmbunătățim ideile și transmiterea mesajului. 

    Comunitatea

    În noiembrie 2018 am început un newsletter. Ne-am adunat familiile, prietenii, susținătorii, cititori cărora le-am câștigat încrederea de-a lungul anilor. Ținta era de cel puțin 500 de abonați până la lansare, însă am ajuns doar pe la 300.

    În februarie 2019, am dublat efortul online cu o abordare directă, personală: am făcut o listă de mai bine de 700 de oameni pe care-i cunoșteam și am început să le vorbim despre proiect. Am organizat și două întâlniri cu o parte dintre abonații la newsletter, la care au participat de fiecare dată în jur de 20 de oameni. 

    A doua întâlnire a comunității Inclusiv/ MNAC, martie 2019 // foto: Andrei Pungovschi

    În martie, am făcut un pitch deck – o prezentare a proiectului pe care am actualizat-o după fiecare tură de întrebări și feedback de la destinatari. Am contactat aproape 200 de oameni cu această prezentare (întâlniri, mesaje pe FB, WhatsApp, telefon, mail). Cu două săptămâni înainte de campanie, am trimis forma finală a prezentării către întreaga listă de abonați și am colectat sugestii și observații printr-un formular Typeform.

    Instrumentele 

    Ne-am documentat îndelung despre toate instrumentele de crowdfunding disponibile, strategii și modele de funcționare. Am discutat cu zeci de cititori, creatori de conținut, jurnaliști și programatori, și ne-am consultat constant cu colegii de la Steady/ Krautreporter, care au făcut unul din cele mai mari crowdfundinguri pe jurnalism din lume. Cea mai importantă resursă pe care am folosit-o se cheamă Membership Puzzle, un bazin de cunoștințe excelent pentru orice informație legată de membership și implicarea comunității în jurnalism. 

    Campania

    Am folosit puterea comunității și ca să organizăm campania de crowdfunding, fără buget și cu bani din buzunarele tuturor. Am hotărât să facem Jurnalism dependent de tine în #CeaMaiMareRedacție din România, cele două sloganuri pe care le-am găsit și pus la treabă cu ajutorul unor oameni foarte faini. Ne-au ajutat mult Răzvan Pascu (Cea mai mare redacție din România), Diana și Mihai Pop, Andrei și Tania de la Veioza arte, Vlad Tăușance, Cristian Neagoe și zeci de alte perechi de mâini, ochi și urechi care ne-au împins bulgărele mai departe.

    Am construit un site de campanie și am lansat un videoclip în care câțiva dintre primii membri ai comunității noastre vorbeau despre peisajul media și nevoia unei publicații ca Inclusiv. 

    Tot în campanie am publicat și primele noastre mostre de jurnalism, care ne-au ajutat să ilustrăm în ce direcție am vrea să mergem cu publicația: episodul 1 din podcastul De ce dăm șpagă și România plecată, un videoclip explicativ. 

    Newsletter nostru s-a dublat în timpul campaniei. Așa că am folosit această resursă ca să stimulăm rostogolirea mesajului, de câte ori a fost necesar. Abonații la newsletter au chemat mai mulți oameni care s-au abonat și foarte mulți au devenit, în cele din urmă, și membri plătitori.

    Comunitatea ne-a trecut de finiș

    Ultimele zile ale campaniei au însemnat o mobilizare fantastică a celor care erau deja membri. Cu ajutorul lor, am reușit în doar câteva zile să strângem peste 60.000 de euro și să depășim ținta de 100.000, care era bugetul minim viabil pentru primul an de proiect. Altfel spus, fără acești bani, ne-ar fi fost extrem de dificil să intrăm în următoarea fază a proiectului: construcția publicației, despre care voi vorbi într-un material viitor.

    La cinci luni după campanie, suntem o echipă cu cinci jurnaliști, un programator, un designer, un sociolog și un manager. Alături de noi sunt zeci de voluntari și colaboratori, peste 1650 de membri plătitori, +2500 de abonați la newsletter și aproape 11.000 de fani pe rețelele sociale. 

    De anul viitor ne dorim să dăm mai departe cunoștințele acumulate și să ajutăm organizații de presă locale să implementeze modelul nostru de funcționare.

    Echipa Inclusiv, într-un weekend lucrativ la țară/ Vărbilău, septembrie 2019 // foto: Răzvan Luțac

    Intră în comunitate

    Credem în comunități. Credem în solidaritate. Credem că împreună putem face lucrurile mai bine. De aceea, publicația noastră a fost fondată și este susținută financiar exclusiv prin contribuția ta și a altor cititori. Poți pune umărul cu doar 2 euro pe lună.​

    Îți mulțumim că faci parte din comunitatea Inclusiv

    Credem în comunități. Credem în solidaritate. Credem că împreună putem face lucrurile mai bine. De aceea, publicația noastră a fost fondată și este susținută financiar exclusiv prin contribuția ta și a altor cititori. Invită-ți prietenii în comunitate!